het gebouw

Oranjekerk016Als eind jaren '20 het Kleiwegkwartier in de gemeente Hillegersberg wordt ge­bouwd ontstaat al snel de behoefte aan kerken. De Nassaukerk (1927), Oranje­kerk (1934) en Christus Koningkerk (1935) worden gebouwd. De Oranjekerk is ontworpen door de architect Krijgsman.
raamrichters3k
De Rotterdamse kunstenaar Marius Richters ontwierp een glas-in-lood raam. De kerk had een galerij en kende slechts weinig vergaderruimten. Rond 1970, toen de bezoekersaantallen flink terugliepen, werd besloten tot een grondige verbouwing waarbij de galerij werd gesloten en een ontvangstruimte werd gecreëerd. De kerkbanken werden vervangen door stoelen, en ook werden de kerkenraadbanken en de toegangsdeuren daarnaar toe verwijderd.

Toen de Nassaukerk werd afgebroken werd door een gemeentelid een glas-in-lood raam uit de Nassaukerk geplaatst in de achterwand van de kerkzaal. In 1990 werd door de jeugd de oude galerij verbouwd tot een jeugdhonk; 'het Zoldertje'.
Afbeelding 014
Tussen 2007 en 2010 vond de laatste grote verbouwing plaats. Het liturgisch centrum en de kerkzaal werden door enthousiaste gemeenteleden volledig vernieuwd. Het glas-in-lood raam uit de Nassaukerk werd verplaatst naar de ontmoetingsruimte, in de achterwand van de kerkzaal werd 'het Raam Richters' geplaatst dat bij de verbouwing in de jaren 70, letterlijk uit het zicht was geraakt.