In gebruik nemen Pro Rege orgel

ProReg3Op zaterdagmiddag 16 december werd in de Oranjekerk het orgel afkomstig uit “Pro Rege” feestelijk in gebruik genomen.

Bert den Hertog, eerder organist van de Oranjekerk, Gerard Verweij, voormalig organist in Pro Rege en Iddo van der Giessen, organist van de Goede Herderkerk, speelden ieder een muziekstuk op het orgel.

De klankmogelijkheden die variëren van 500 jaar oude Poolse dansen, “Malle Symen”, het “Laurenskerkidioom” van Lemckert, een jazzy van Hofwegen, koralen van Böhm en Bach tot aan de indrukwekkende A-moll, BWV 543.

Van onze nieuwe predikant ds. L.Krüger

Het leven zit vol verrassingen.

Dat heb ik onlangs weer ervaren.

Met Pinksteren heb ik afscheid genomen van de Koningskerk aan de Stieltjesstraat in Rotterdam, en ook van mijn werk voor het Binnenvaartpastoraat.

Dus, ik kon mij een aardig goede voorstelling maken van mijn leven in de komende jaren: lekker rustig klusjes doen, af en toe mensen spreken, een beetje reizen, en zo ongeveer nog twee keer in de maand preken.

En toen, geheel onverwacht, kreeg ik een telefoontje van het Dienstencentrum in Utrecht. Ze weten dat ik nu met emeritaat ben, en of ik belangstelling heb om te helpen in een kerk in Rotterdam. Dat bleek de Oranjekerk te zijn! Nou, ik had er geen moeite mee. Het leek mij interessant.

Nieuwe predikant en koster

Gedurende de zomervakantie houden kerkelijke gemeenten een zomerstop. Althans, dit is een goede gewoonte. Even tot rust komen en opladen voor het nieuwe seizoen en ideën opdoen.

Voor de Oranjekerkgemeente zijn we tijdens deze periode toch blijven zoeken naar een nieuwe voorganger en een nieuwe koster. Is dit leiding geweest van Gods Geest? Want zie hoe snel het is gegaan: al in augustus werd een eerste verkennend gesprek gevoerd met ds. Louis Krüger, emeritus predikant en op 1 september is Dinand de Vos gestart als nieuwe koster!

Ontmoeten

Pastoraat Oranjekerk

Sinds juli 2021 doorkruis ik de Oranjekerkgemeente als pastor. Ik heet Engel Leune en ben in 1950 als kerstkindje in het dorpje Benthuizen geboren waar ik nog altijd woon. De naam Engel heeft overigens niets met het kerstfeest te maken hoor, ik ben gewoon naar mijn opa vernoemd die, zoals meer mensen in die tijd, die naam droeg. De achternaam Leune verraadt natuurlijk direct mijn Zeeuwse wortels. Mijn opa kwam inderdaad, samen met zijn broer, een eeuw geleden vlak voor de crisistijd die voorafging aan de tweede wereldoorlog vanaf het eiland Tholen naar het westen omdat hier iets meer economische mogelijkheden waren.

Ik werd in Benthuizen als tweede van totaal negen kinderen in een heel warm bevindelijk gereformeerd gezin geboren. Die bevindelijk gereformeerde wortels koester ik nog altijd, maar tegelijk heb ik mijn geloofsbeleving in een heel breed evangelisch spectrum mogen verruimen.

Jaarrekening 2019

Samenvatting Jaarrekening 2019 Protestantse gemeente Rotterdam-Noordrand

Aan de leden van onze (wijk)gemeente(n)

Altijd weer spannend als we in het voorjaar met het team van kerkrentmeesters en de werkers op het kerkkantoor de werkzaamheden opstarten voor de samenstelling van de jaarrekening van het afgelopen jaar.

Rotterdammer uit Minnertsga

Haakse bochten in de levensloop van Steven de Jong

In de 3e editie van Lichtspoor (het uitdeelblad van IZB) in 2020 stond een interview met onze ouderling Steven de Jong.

‘Iets verloren-zoon-achtigs zit ook in mij’, zegt Steven de Jong (67).
Lang geleden, pakte hij in zijn Friese geboortedorp Minnertsga zijn fiets, hij zei zijn ouders gedag en verdween om voorlopig niet terug te keren. Het zou niet de laatste haakse bocht zijn in zijn levensloop.‘

Gelijkenissen

Toen Jezus  begonnen was met zijn bediening, staat in de Bijbel dat Jezus “alleen in gelijkenissen tegen hen sprak”. Als wij Jezus willen proberen te begrijpen, kunnen we geen beter studieobject vinden dan zijn gelijkenissen. In het Hebreeuws heet zo'n gelijkenis masjal, letterlijk: naast elkaar zetten.

Als Oranjekerk Gemeente gaan wij gaan een aantal  gelijkenissen bestuderen onder leiding van onze wijkpredikant, ds.Pranger. Deze avonden staan open voor iedereen die belangstelling heeft.

De avonden zijn op de volgende woensdagen: 19 en 26 februari en 4 en 11 maart. Aanvang 20.00 uur in het centrum van de Oranjekerk.

Subcategorieën